هدف همه والدین این است که فرزندانی شاد، سالم و سازگار تربیت کنند. این روزها، بیشتر والدین به دنبال اطلاعات آنلاین مربوط به رشد کودک، روانشناسی کودک، و توصیه های والدین در مورد تربیت موفق فرزندان هستند. با این حال، والدین ممکن است یک حقیقت ساده را در دنیای شلوغی که ما در آن زندگی می کنیم نادیده بگیرند: صرف نظر از سن آنها، کودکان به زمان و توجه با کیفیت والدین خود نیاز دارند. بچه ها باید احساس کنند با ارزش، مهم هستند و اهمیت دارند. گاهی اوقات والدین برای تربیت فرزند «موفق» چنان مضطرب می شوند که اهمیت ارتباط شخصی با فرزندشان را از دست می دهند. تعامل روزانه با کودکان و نوجوانان و تأثیر زندگی روزمره خانوادگی نقش اساسی در حمایت از سلامت روان و رفاه برای همه اعضای خانواده دارد. ثبت نام کودکان و نوجوانان خود در فعالیت های فوق برنامه و کمک به آنها در انجام تکالیف روش های مثبتی برای اطمینان از تبدیل شدن آنها به بزرگسالان موفق است. با این حال، گذراندن زمان با کیفیت و تعاملی درگیر در فعالیت‌هایی با حداقل حواس‌پرتی یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به فرزندانتان برای دستیابی به نتایج مثبت است. این تعاملات ساده و معنادار، مانند داستان های قبل از خواب و شام خانوادگی، برای رشد و روابط آینده فرزند شما ضروری است. در کنار آماده کردن فرزندانتان برای موفقیت تحصیلی و مشاغل پر ارزش، شما همچنین به تعیین الگوهایی برای دوستی بزرگسالان و شراکت های عاشقانه آنها کمک می کنید.

وقتی والدین و فرزندان با هم تعامل می کنند و با هم سرگرم می شوند، نتایج مثبت بسیار زیاد و بسیار ارزشمند است. از این تجربه در طول سال ها، کودکان احساس مهم بودن و دوست داشتن می کنند. آنها این فرصت را دارند که ارزش های اساسی را از والدین خود اتخاذ کنند. والدین این شانس را دارند که اطلاعات عمیق تری در مورد نقاط قوت و ضعف فرزندان خود به دست آورند که آنها را قادر می سازد حمایت کافی و راهنمایی مناسب را ارائه دهند. در این مواقع با هم بودن، عمدتاً زمانی که یک به یک است، کودکان احساس آزادی می کنند تا افکار و احساسات خود را بیان کنند. مطالعه‌ای که اخیراً در سال ۲۰۲۱ انجام شد نشان داد که نوجوانان وقتی که والدین فعالانه گوش می‌دهند و درگیر مکالمه می‌شوند، تمایل بیشتری به ابراز احساسات و ابراز احساسات دارند. این شامل برقراری ارتباط با نوجوان خود از طریق تماس چشمی، تکان دادن سر برای اطمینان از اینکه فرزندشان می داند شنیده می شود و استفاده از کلمات خاص برای تشویق باز بودن است. این نوع تجارب باعث ایجاد پیوند قوی‌تر والدین و فرزند می‌شود که منجر به اعتماد به نفس، انعطاف‌پذیری و اتکا به خود می‌شود. فعالیت‌هایی که کودکان شاد و سالم را ترویج می‌کنند بی‌شمار هستند و نیازی به گران یا دشوار بودن دسترسی ندارند. نکته کلیدی این است که توجه کامل خود را به کودک خود معطوف کنید و به او فرصت انجام همین کار را بدهید. حتی اگر احساس کمبود وقت دارید و مسئولیت های متعددی را در خانه یا محل کار انجام می دهید، فرصت های زیادی برای گنجاندن زمان با کیفیت در برنامه های روزانه خود وجود دارد. با این ایده های عملی برای افزایش لذت و پیوند خانوادگی شروع کنید:

1. زمان صرف غذا در خانواده کمک خانواده را در تهیه منو، کمک به تهیه غذا، چیدن سفره، سرو کردن و تمیز کردن غذا بگنجانید. یک زمان منظم برای وعده های غذایی با همه اعضای خانواده که انتظار می رود بیشتر اوقات در آن حضور داشته باشند، تعیین کنید. سعی کنید برای صبحانه دور هم جمع شوید یا آخر هفته ها را جبران کنید اگر با شام های روز هفته درگیر درگیری شدید. هیچ وسیله الکترونیکی نباید در طول وعده های غذایی وجود داشته باشد. از این فرصت برای بحث در مورد اینکه اعضای خانواده چه کاری و چگونه انجام می دهند و برنامه ریزی برای فعالیت های خانوادگی استفاده کنید.

2. عادت کنید چند بار در هفته برای فرزندانتان کتاب بخوانید. اگر بچه‌های بزرگ‌تری دارید، بپرسید چه کتابی می‌خوانند و خودتان آن را بخوانید. هدف این است که فرزندان خود را در یک بحث مشارکت دهید. بپرسید آنها چه چیزی را در مورد کتاب دوست داشتند. اگر داستان تخیلی بود، بپرسید که در مورد نتیجه یا هر نکته دیگر در داستان چه فکر می کنند. همچنین، بپرسید که آیا آنها با هر یک از شخصیت ها همذات پنداری کرده اند و چرا؟ می‌توانید بپرسید آیا شخصیت‌هایی آنها را به یاد کسی می‌اندازند که می‌شناسند. به دنبال فرصت هایی برای بحث در مورد ویژگی ها و ارزش های شخصیت باشید. اگر کتاب غیرداستانی است، می‌توانید با پرسیدن اینکه چرا فرزندتان آن را انتخاب کرده است، شروع کنید. ممکن است بخواهید به بحث در مورد موضوع و علایق آنها ادامه دهید. از آنها بپرسید که چه چیزی یاد گرفته اند و با اطلاعات چه خواهند کرد.

3. در رویدادهای اجتماعی با هم شرکت کنید، مانند رژه، کارناوال، پروژه عمومی، یا پروژه های جمع آوری کمک مالی مانند پیاده روی یا دویدن.

4. با هم سفر کنید. تعطیلات خانوادگی و رانندگی به سمت تمرین فوتبال، هر دو زمانی را برای صحبت در حالی که شما در راه رسیدن به مقصد هستید، فراهم می‌کند. با یکدیگر تماس بگیرید و اجازه دهید گفتگو به طور طبیعی جریان یابد.

5. با هم در فعالیت های مذهبی شرکت کنید.

6. برای شب بازی های خانوادگی برنامه ریزی کنید. بازی های تخته ای و کارتی راه های بسیار خوبی برای تفریح ​​با هم هستند. کودک یا نوجوان خود را تشویق کنید تا به شما یاد دهد چگونه بازی هایی را انجام دهید که هنوز یاد نگرفته اید.

7. موسیقی مورد علاقه خود را با گوش دادن، آواز خواندن یا رقصیدن به اشتراک بگذارید.

8. در فعالیت های بدنی شرکت کنید، مانند بازی کردن، تیراندازی با سبد در حیاط خلوت، یا بازدید از ورزشگاه یا استخر اجتماع. بادبادک پرواز کن بازی به ساحل بروید و از زندگی لذت ببرید.

9. یک سازه همراه با بلوک یا لگو بسازید.

10. به عنوان یک خانواده داوطلب شوید. کمک به دیگران با حمایت از هدفی که هر دوی شما به آن اهمیت می دهید، می تواند شما را به فرزندانتان نزدیکتر کند و درس های ارزشمندی به شما بدهد.

11. چه در خانه و چه در تئاتر با هم فیلم تماشا کنید. در مورد برداشت های خود بحث کنید به دنبال لحظات قابل آموزش باشید و در مورد شخصیت ها، ارزش ها و حل مسئله بحثی آزاد داشته باشید.

12. برای فعالیت های خانوادگی در فضای باز مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، پیک نیک یا کمپینگ برنامه ریزی کنید.

این تنها چند پیشنهاد برای شروع است، اما احتمالات بی پایان هستند! با فرزندان خود بنشینید یا یک جلسه خانوادگی برگزار کنید تا به طوفان فکری بپردازید و چیزهای سرگرم کننده ای برای لذت بردن و اشتراک گذاری برنامه ریزی کنید. فعالیت ها را برنامه ریزی کنید و متعهد شوید که آنها را به انجام برسانید. متوجه خواهید شد که گذراندن وقت برای تفریح، پیوند شما را تقویت می کند، ارتباطات باز را تشویق می کند و فرصتی را برای شناخت بهتر یکدیگر فراهم می کند. همچنین فرصت هایی را برای بحث و تبادل نظر در مورد ارزش ها و یادگیری از یکدیگر ارائه می دهد. در نهایت، خانواده شما با هم مرتبط تر و منسجم تر می شوند. همه شما یکدیگر را درک می کنید، می پذیرید و قدردانی می کنید. برای ارتباط روزانه با فرزندان و خانواده خود وقت بگذارید. حتی اگر بیرون از خانه کار می‌کنید و بیشتر روزها فقط چند ساعت فرزندتان را می‌بینید، تا زمانی که ثابت قدم باشید، زمان با کیفیت جواب می‌دهد. فرزندان شما احساس دوست داشتن و پذیرفته شدن خواهند کرد و می دانند که واقعاً اهمیت دارند، که انتخاب های زندگی آنها در سال های آینده منعکس کننده آن خواهد بود.