اندازه گیری فعالیتی است که کاملاً به ابزار اندازه گیری بستگی دارد. برای تعیین قدر جسم یا ماده از نظر کمیت استفاده می شود. واحدهای اندازه گیری مختلفی وجود دارد، بسته به آنچه که قصد اندازه گیری آن را دارید، اعم از وزن، حجم، ابعاد و غیره. انجام اندازه گیری به طور مستقیم یا غیر مستقیم امکان پذیر است. به همین ترتیب، اندازه گیری های قابل تکرار امکان پذیر است.

اندازه گیری یک فرآیند بسیار مهم برای هر صنعتی است و برای توسعه علم ضروری است. فرآیندهایی مانند تحقیق، ایجاد یا ساخت نیاز به اندازه گیری های قابل اعتماد و دقیق دارند، زیرا در توسعه این فعالیت ها نمی توان چیزی را به شانس واگذار کرد یا محاسبات نادرست یا سطحی انجام داد.

به همین دلیل و در طول تاریخ، ابزارهای اندازه گیری مختلفی برای تسهیل این کار ساخته شده است. با گذشت زمان و به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی، امروزه می توان ابزارهایی با دقت میلی متری پیدا کرد که قادر به اندازه گیری دقیق و مطمئن باشند. در طیف وسیعی از ابزارهای اندازه گیری در صنعت، می توان به رایج ترین آنها اشاره کرد.

ابزارهای مختلف اندازه گیری


برخی از ابزارهای مفیدی که می توانید پیدا کنید عبارتند از:

- سنج ها

کالیبر، ابزاری است که برای انجام اندازه‌گیری صنعتی ضخامت و قطر داخلی و خارجی استفاده می‌شود.

- میکرومترها

میکرومتر یک ابزار اندازه گیری با دقت بالا است که به لطف آن می توان اندازه گیری های صدم میلی متر را انجام داد که به آن میکرون نیز می گویند.

- طول سنج ها

طول سنج ها ابزارهایی هستند که می توانند طول سنج افقی یا طول سنج عمودی باشند. از آنها برای اندازه گیری فواصل از طریق لیزر استفاده می شود که از دستگاه به نقطه اندازه گیری پرتاب می شود.

- گونیومتر

گونیا دستگاهی است که برای اندازه گیری زاویه استفاده می شود. همچنین به طور گسترده ای برای چرخش بدنه با زاویه دقیق استفاده می شود. به طور گسترده ای در اندازه گیری شیشه ها و کریستال ها استفاده می شود.

- گیج های رسم

گیج رسم که به عنوان ارتفاع سنج نیز شناخته می شود، ابزاری است که در حوزه کنترل کیفیت استفاده می شود. این دستگاه وظیفه اندازه گیری و ترسیم قطعاتی مانند مراکز مته ها و محورهای تقارن را بر عهده دارد.

- دماسنج

دماسنج وظیفه اندازه گیری دمای جسم، ماده یا جسم را بر عهده دارد.

– ترازوی صنعتی

ترازو صنعتی وظیفه اندازه‌گیری وزن یا جرم یک جسم را بر عهده دارد که می‌توان آن را روی صفحه قرار داد یا روی قلابی که از ترازو آویزان است آویزان کرد.

- سطوح حباب

سطح حباب برای اندازه گیری عمودی و افقی یک صفحه مستقیم استفاده می شود.

- مسافت یاب

فاصله یاب به لطف سیستم لیزر قابل مشاهده عملکردی خود، طول، عرض و ارتفاع را اندازه گیری می کند که با فشار دادن یک دکمه اندازه گیری انجام شده بر روی صفحه نمایش خود را نشان می دهد.

- مرکزها

یک دستگاه مرکز، نقطه صفر قطعه کار را تعیین می کند. به ویژه برای ماشین های فرز و فرسایش مفید است.