اگر تصمیم به خرید کابینت، مبل، میز غذاخوری، میز تلویزیون و بسیاری اثاثیه دیگر منزل گرفته باشید، بدون شک اسم چهاردانگه تهران نیز به گوش شما خورده است. چهاردانگه یکی از شهرهای پر رفت و آمد تهران است و یکی از بازارهای خوش نام این استان نیز به شمار می رود. عمده شهرت چهاردانگه تهران به خاطر بازار مبل و کابینت آن است؛ اما چهاردانگه کجاست و چرا تا این حد شهرت پیدا کرده است؟ تفاوت آن با دیگر بازارهای کابینت و مبل تهران چیست؟ قیمت ها در این منطقه به چه شکلی است؟ جواب این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر را در ادامه مطلب با هم جستجو خواهیم کرد.

چهاردانگه کجاست؟

چهاردانگه در شهرستان اسلامشهر استان تهران قرار دارد. این شهر که در جنوب غرب تهران قرار دارد، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۵۶۰۰۰ نفر جمعیت دارد که شهر کوچکی محسوب می شود.

این شهر در قدیم روستا بوده است. بخش مرکزی آن به قلعه شهرت دارد. دلیل آن نیز دیوارهای بزرگ اطراف شهر است که در گذشته برای جلوگیری از ورود راهزنان به داخل شهر می کشیدند. این منطقه بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و مسجد جامع آن را می توان یکی از قدیمی ترین بناهای چهاردانگه تهران به شمار آورد.

البته دقت کنید که شهرستان ساری نیز دارای بخشی به نام چهاردانگه است. به همین دلیل معمولاً هنگام نام بردن آن از واژه چهاردانگه تهران استفاده می کنیم که با چهاردانگه ساری اشتباه نشود. بازار مبل چهاردانگه و بازار نعمت آباد نیز نام‌های دیگر چهاردانگه تهران هستند.

محصولات شاخص چهاردانگه

همان طور که عنوان شد، چهاردانگه تهران یک شهر صنعتی و تجاری به شمار می رود. به همین خاطر افراد زیادی برای خرید یا سفارش محصولات به این شهر مراجعه می کنند. همین عامل باعث شده که شهر رونق فراوانی گرفته و صنایع و فروشندگان زیادی برای تولید و عرضه محصولات خود به این شهر مراجعه کنند.

اگر چرخی در شهرستان چهاردانگه تهران بزنید، محصولات و صنایع زیادی را در آن مشاهده خواهید کرد. صنعت مبلمان و کابینت جزء محصولات شاخص این بازار عظیم محسوب می شوند. افراد زیادی در حال تولید و عرضه انواع کابینت بخصوص کابینت های با روکش چوب هستند.

در حقیقت کابینت با روکش ممبران به وفور در چهاردانگه یافت می شود و احتمالاً بتوان چهاردانگه را یکی از بهترین منابع خرید این محصول به شمار آورد. به همین دلیل اگر قصد خرید کابینت ممبران را دارید، حتماً سری به چهاردانگه تهران بزنید.

یکی دیگر از محصولاتی که در چهاردانگه به وفور یافت می شود، مبل است. تولید و فروش مبل در این بازار به حدی زیاد است که برخی چهاردانگه را با عنوان «بازار مبل چهاردانگه» می شناسند.

از دیگر محصولات شاخصی که می توانید در بازار چهاردانگه پیدا کنید، می توان به میز تلویزیون، میز ناهارخوری و انواع میز و صندلی اشاره کرد.

صنایع چوب و کابینت سازی چهاردانگه

هنگامی که یک صنعت خاص به یک محدوده کوچک منعطف می شود، پیش نیازهای آن نیز کم کم گرد آن جمع می شوند. مبل و کابیت یکی از پرشمارترین محصولات چهاردانگه تهران هستند. چوب نیز جزو اصلی ترین مصالح در تولید این دو محصول است. به همین دلیل صنعت چوب در این شهر بسیار پر رونق است.

به شکلی که تهیه، تولید و فروش کابینت و مبل از مراحل ابتدایی تا انتها در همین منطقه انجام می شود. این مسئله مزیت های زیادی نیز به دنبال دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

کابینت با روکش ممبران یکی از پرفروش ترین کالاهای چهاردانگه به شمار می رود. با گسترش استفاده از این نوع مبل، چهاردانگه نیز از همین روال پیروی کرده و کابینت با روکش ممبران را می توان گل سر سبد محصولات چهاردانگه دانست.

علاوه بر چوب مورد نیاز برای این نوع کابینت که اغلب ام دی اف است، انواع روکش ممبران نیز در همین شهر یافت می شود و می توانید محصولات بسیار زیبا با قیمت معقول را برای آشپزخانه خود تهیه کنید.

بازار مبل چهاردانگه تهران

یکی دیگر از نام‌های چهاردانگه تهران، بازار مبل چهاردانگه است. این مسئله به این دلیل است که بازار مبل این شهر را می توان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مبل ایران به شمار آورد. تنوع طرح و رنگ مبلمان چهاردانگه بدون شک باعث می شود که شما دست خالی از آنجا خارج نشوید.

وجود صنایع چوب باعث شده که صنعت مبلمان نیز به تبع آن رونق گرفته و چهاردانگه را به یکی از بهترین و بزرگ‌ترین بازارهای مبل ایران تبدیل کند. تنوع طرح و رنگ و قیمت های استثنایی این شهر باعث شده که بسیاری افراد از جمله عروس و دامادها برای تهیه اثاثیه منزل و جهیزیه به این شهر مراجعه کنند.

تفاوت قیمت در چهاردانگه به چه دلیل است؟

اگر قیمت های چهاردانگه تهران را با دیگر بازارهای کابینت و مبل تهران مقایسه کنید، متعجب خواهید شد. قیمت ها در چهاردانگه به طرز شگفت انگیزی پایین است. برای مثال، بازار مبل یافت آباد که فاصله زیادی با چهاردانگه ندارد، قیمت های بسیار بالاتری دارد.

اغلب با تفاوت قیمت چهاردانگه با دیگر بازارها به این نتیجه می رسیم که کیفیت محصولات چهاردانگه پایین است؛ اما این طور نیست. ۴ دلیل عمده برای پایین بودن قیمت محصولات در چهاردانگه وجود دارد:

تراکم صنایع مرتبط

یکی از اصلی ترین دلایلی که چهاردانگه تهران را از دیگر بازارها متمایز می کند، تراکم صنایع مرتبط است. همان طور که قبلاً اشاره کردیم، صنایع چوب از اصلی ترین پیش نیازهای کابینت و مبلمان است که در چهاردانگه تهران به وفور یافت می شود. همچنین تمام صنایع جانبی لازم از همان مراحل ابتدایی تا فروش در چهاردانگه گرد هم جمع شده اند.

هنگامی که تمام نیازهای یک تولیدکننده برای تولید یک محصول در یک محدوده کوچک تأمین شود، در هزینه ها به شدت صرفه جویی خواهد شد. همین مسئله باعث شده که قیمت تمام شده محصولات برای تولیدکننده کمتر شود و در نهایت فروشنده و خریدار نیز متحمل هزینه های کمتری شده و سود همه مهره های دخیل در این معامله افزایش یابد.

برای مثال تصور کنید که برای تهیه کابینت لازم بود که چوب لازم را از شرکتی در شهر دیگر تهیه کرده و یراق آلات با کیفیت نیز از طریق شرکتی جداگانه در شهر دیگر تأمین شود. تنها هزینه حمل و نقل و زمان لازم صرف شده برای تأمین آن‌ها باعث می شد که تولیدکننده متحمل زیان شده و قیمت نهایی محصول را افزایش دهد.

رقابت سخت چهاردانگه تهران

هر جا که رقابت در میان باشد، همگی سود می برند. هیچ فروشنده ای دوست ندارد به تنهایی در یک بازار بزرگ مشغول فروش باشد، چراکه مشتری به بازاری مراجعه خواهد کرد که فروشندگان زیادی در آن حضور داشته باشند و قدرت چانه زنی او بالا رود.

قدرت چانه زنی در ایران بسیار حیاتی است. ممکن است شما کمترین سود را روی محصول خود بگذارید اما ایرانی ها دوست دارند باز هم قیمت کمتری پرداخت کرده و در نهایت سرافراز از فروشگاه شما خارج شوند. به قول معروف «پوزه فروشنده را به خاک بمالند.»

چهاردانگه مرکز تولیدکنندگان و فروشندگان بسیاری است. همین عامل باعث می شود که برای فروش محصولات اتیکت قیمت بسیار منصفانه ای روی محصولات زده شود. در غیر این صورت شاهد رونق کنونی بازار چهاردانگه تهران نبودیم.

تولیدکننده و فروشنده همواره فروش بیشتر و سود کمتر را در این نوع بازارها به فروش کمتر و سود بیشتر ترجیح می دهند. بدین ترتیب با فروش بیشتر باعث رونق کسب و کار خود شده و جدای از کسب اعتبار نزد تأمین کنندگان کالای خود، پیش خریداران نیز خوش‌نام خواهند شد.

هزینه کمتر زندگی در چهاردانگه

آخرین دلیل کاهش قیمت ها در چهاردانگه، هزینه های کمتر زندگی به نسبت سایر شهرها است. چهاردانگه یک شهر کوچک است و همین مسئله باعث شده که قیمت محصولات خوراکی، خدمات، اجاره خانه و مغازه و بسیاری موارد دیگر، نسبت به شهرهای بزرگی نظیر تهران بزرگ کمتر باشد.

هنگامی که هزینه زندگی کمتر باشد، قیمت محصولات و سودی که شما از فروش آن‌ها انتظار دارید کاهش می یابد. این مسئله باعث می شود که خریدار سود بسیاری از این قضیه برده و قیمت نهایی محصول بسیار کاهش پیدا کند.

در نهایت توصیه می کنیم که قبل از تصمیم نهایی و خرید محصولات، خودتان سفری به چهاردانگه تهران داشته باشید. بسیاری افراد از این شهر و محصولات آن تعریف می کنند و افرادی نیز به کیفیت محصولات آن خرده می گیرند. شاید بهترین قاضی خودتان باشد که با حضور در این شهر بتوانید تجربه ای بی نظیر از خرید کابینت یا دیگر محصولات این شهر را داشته باشید.

توصیه های بهداشتی را در دوران کرونا رعایت کنید و تنها در صورتی به این شهر سفر کنید که در سلامت کامل به سر می برید. همچنین در صورتی که خرید شما ضروری نیست، آن را به زمان بهتری موکول کنید. سالم و تندرست باشیـــد.

سوالات متداول در مورد شهرک صنعتی چهاردانگه

بازار مبل چهاردانگه در کدام بخش از شهرک صنعتی چهاردانگه قرار دارد؟

وسعت شهرک صنعتی چهاردانگه تهران بسیار زیاد است. این شهرک به طور کلی به بخش بنگاه های صنعتی و شرکت ها و تولیدی ها و بخش فروشگاه ها و پاساژها و مغازه ها تقسیم می شود. در واقع بخش تجاری و بخش صنعتی دو بخش اصلی شهرک صنعتی چهاردانگه هستند. معمولا هرچه به سمت مرکز این شهرک بروید با صنایع بیشتری رو به رو می شوید و در حواشی آن بیشتر فروشگاه ها و پاساژهای فروش مبلمان و غیره قرار گرفته اند. در بخش صنایع نیز، فعالیت های متنوعی انجام میگیرد، از ساخت و تولید ورقه های ام دی اف، مغازه های فروش روکش ام دی اف، کارخانه های تولید مبلمان و … را می توانید در بخش صنعتی ببینید.

برای چه مواردی به چهاردانگه مراجعه کنیم؟

اگر تولید کننده محصول هستید یا به دنبال شغلی در حوزه تولید مبلمان، تولید کابینت و …. می گردید می توانید به چهاردانگه برای موارد مختلفی مراجعه کنید. برای مثال اگر تولیدکننده ورق های ام دی اف هستید احتمالا برای خرید روکش پی وی سی لازم است به این منطقه سری بزنید. اگر یک فرد معمولی هستید هم می توانید برای سفارش کابینت، مبلمان، یا خرید این موارد به بازار چهاردانگه مراجعه کنید.