بوی غذاهای بی نظیری که از آشپزخانه شما می آید و غذاهای لذیذی که درست می کنید، طعم کیک و شیرینی و نوشیدنی های گرم و دلچسبی که آماده می کنید، همه به واسطه کارایی اجاق گاز فر شماست که چنین توانایی ها را برای شما فراهم آورده است. با اینحال اجاق گازها از جمله وسایل ضروری هر آشپزخانه ای هستند که وجودشان ضروری است و بدون آنها زندگی با مشکل همراه خواهد بود. امروز برندهای مختلفی مشغول تولید اجاق گاز هستند که معمولا طول عمر خوبی دارند، اما به جهت استهلاک در طول زمان یا به خاطر حادثه و استفاده نادرست ممکن است خراب شوند و شما نیاز به تعمیر اجاق گاز پیدا کنید. لذا ما در این مقاله قصد داریم تا به آموزش تعمیر اجاق گاز بپردازیم.

اجاق های آشپزی که در منزل و محل کار خود استفاده می کنید، برای مصارف مختلف پخت و پز و در مدل های گوناگون اعم از اجاق گاز فر، اجاق گاز رومیزی، اجاق گاز توکار تولید می شوند که با انرژی گاز، برق یا هر دو کار می کنند. همچنین در فرآیند تعمیر اجاق گاز در هر یک از انواع مدل های اجاق گاز ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد اما علت و نوع خرابی آنها تقریبا شبیه به هم است. از اینرو می توان برخی از متداول ترین خرابی های اجاق گاز و دلایل ایجادشان را که نیاز به تعمیر اجاق گاز پیدا می کنند، تحت قالب آموزش تعمیر اجاق گاز بیان نمود که عبارتند از:

فر اجاق گاز گرم نمی شود

این مشکل و نیاز به تعمیر اجاق گاز زمانی رخ می دهد که به نظر می رسد فن فر در حال کار است و نور ترموستات قابل مشاهده است، اما فر هیچ گرمایی تولید نمی کند. (در مورد اجاق گاز های بدون فن نشانگر ترموستات ظاهر می شود) بطور کلی این حالت بر روی المنت فن یا اجاق گاز به وجود می آید که ناشی از نقص در یکی از المنت های گرمایشی است. در اکثر اجاق گازهای فر، المنت های حرارتی در پایین (عنصر حرارتی پخت) و بالای (عنصر حرارتی برشته شده) دستگاه قرار دارند. بررسی این موارد می تواند بسیار ساده باشد. وقتی هر دو عنصر به درستی کار می کنند، درخشش قرمز رنگ متمایزی ظاهر می شود. وجود یک مشکل الکتریکی که مانع از کار کردن یکی از این عناصر می شود را می توان با ولتاژمتر فهمید.

همچنین اتصال شل یا سیم بی کیفیت که این عناصر گرمایشی را تغذیه می کند، می تواند عملکرد آنها را مختل کند. معمولا در این حالت ممکن است نیاز به تعویض عناصر گرمایشی یا سیم باشد. این نوع مشکل همچنین می تواند مربوط به ترموستات فعال باشد. که در اینصورت باید فر اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید تا خنک شود و سپس دوباره فر را روشن کنید. به علاوه معیوب بودن شیر اطمینان گاز، تنظیم بودن فر اجاق گاز بر روی حالت اتوماتیک، مشکل در جرقه زنی کوره فر و... نیز می تواند از دلایل گرم نشدن فر اجاق گاز باشد و نیاز به تعمیر اجاق گاز فر پیدا کنید.

بیش از حد گرم شدن فر اجاق گاز

اول از همه این نوع مشکل نشان دهنده خرابی ترموستات است که نیاز به تعمیر اجاق گاز پیدا خواهید کرد. همچنین لامپ را بررسی کنید تا مطمئن شوید شل نیست. و اگر لامپ سوخته باشد ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. اصولا اجاق گازها از سنسور دما استفاده می کنند تا اجاق گاز در دمای مناسب کار کند. بطور معمول این سنسور از یک محفظه پر از گاز تشکیل شده است. گاز در پاسخ به تغییرات دمای داخل کوره فر اجاق گاز، منقبض و منبسط می شود و وظیفه تنظیم وضعیت ترموستات (روشن یا خاموش) را بر عهده دارد. لذا در صورتی که عملکرد نادرستی داشت و خواستید آن را تعویض کنید، مراقب باشید چون بسیار ظریف و آسیب پذیر است.

فر اجاق گاز بعد از مدت کوتاهی روشن می شود

اکثر اجاق گازها دارای یک ترموستات یا سنسور ایمنی هستند که معمولا در عایق بالای حفره فر اجاق گاز قرار می گیرند. وظیفه اصلی آنها این است که اطمینان حاصل کنند که داخل اجاق به دمای ناامن نمی رسد. اگر دما از آستانه ایمنی بیشتر شود، این سنسور فعال می شود و باعث خاموش شدن فر اجاق گاز می شود. این سنسور به دلیل موقعیت مکانی آن ممکن است به راحتی در دسترس نباشد. یا اگر فر شما مجهز به فن خنک کننده است، این مشکل زمانی رخ می دهد که فن از کار بیفتد. با اینحال یک فن معیوب به راحتی تشخیص داده می شود، زیرا قبل از خرابی به صدا می افتد.

در برخی موارد ممکن است مشکلی در ترموستات فر اجاق گاز وجود داشته باشد که باعث گرم شدن بیش از حد فر اجاق گاز می شود. این می تواند باعث فعال شدن کات اوت حرارتی و خاموش شدن کوره شود. نصب دستگاه در جایی که تهویه کافی ندارید هم از جمله موارد ایجاد کننده این مشکل و نیاز پیدا کردن شما به تعمیر اجاق گاز خواهد بود.

نور فر اجاق گاز کار نمی کند

این مشکل را می توان به سادگی با تعویض لامپ فر برطرف کرد. که معمولا اینکار نیازمند دسترسی به داخل محفظه فر و تعویض لامپ است.  با اینحال گاهی رسوبات روغن یا کثیفی می تواند باعث گیر کردن درب شیشه ای فر اجاق گاز شود و لامپ روشن نگردد.