یک ساندویچ پانل کلاسیک دارای ۳ لایه است که شامل دو لایه ورق بیرونی و یک هسته فوم عایق میانی است. ساختاری شبیه ساندویچ که لایه های بیرونی آن دارای سطوح سفت و سخت با مدول الاستیسیته بالا هستند و خواص فیزیکی و مکانیکی بالایی هم دارند و هسته میانی که از فوم عایق تولید می گردد. در واقع وقتی از عایق ساندویچ پانل صحبت می شود، منظور همان مواد پرکننده هسته میانی ساندویچ پانل است که بسته به جنس خود دارای خصوصیات عایق مختلفی است. اصولا ساندویچ پانل به عنوان مواد پوششی در سقف ها، نماها و پارتیشن های داخلی یا سردخانه ها استفاده می شود که به واسطه فوم عایق هسته میانی اش، عایق حرارت، آب و صدا می باشند. همچنین این مواد پرکننده عایق با توجه به سطح ضخامت فلزات مورد استفاده و میزان بار روی آن تعیین می شوند.

به علاوه شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن مورد استفاده قرار خواهند گرفت نیز در تعیین ضخامت ماده پرکننده داخلی نیز موثر است. ساندویچ پانل ها با ایجاد عایق حرارت، آب و صدا بدون نیاز به پوشش هایی مانند گچ و رنگ، نمای بیرونی ساختمان ها را به شیوه ای زیبا و مقرون به صرفه ایجاد می کنند. از اینرو نوع مواد هسته در ساندویچ پانل ها با در نظر گرفتن مقاومت مکانیکی، عایق، مقاومت در برابر آتش، مراحل تولید مطابق با فیزیک ساختمان، نقش بسیار مهمی در انتخاب مناسب ساندویچ پانل کامپوزیت دارند. لذا اینطور می توان گفت که ساندویچ پانل های عایق، مواد و مصالحی هستند که از یک هسته عایق بین دو سطح فلزی تشکیل یافته اند و ضد آب بوده و سبک و مقاوم هستند. همچنین زمان مونتاژ را کوتاه می کنند.

ساندویچ پانل های عایق را می توان در تمامی سازه هایی که نیاز به اجرای سریع دارند استفاده کرد. امروز عمدتا از ساندویچ پانل های عایق در ساختمان های صنعتی، مراکز خرید، سردخانه ها، انبارها، سالن های ورزشی و... استفاده می گردد. اما بطور کلی می توان مواد عایق ساندویچ پانل را در چند دسته بندی قرار داد که عبارتند از:

 

عایق پلی اورتان

عایق پلی اورتان که به عنوان مواد پرکننده داخلی در ساندویچ پانل ها استفاده می شود، در ساختمان ها مانند نمای بیرونی، سقف، هوای سرد و پانل های پارتیشن داخلی کاربرد دارد. برخی از خصوصیات و ویژگی های ساندویچ پانل های دارای عایق پلی اورتان عبارتند از:

_ یک ماده ترموست است که پس از شکل گیری شکل آن تغییر نمی کند

_ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد عایق حرارتی ایجاد می کند

_ هدایت حرارتی آن در استفاده طولانی مدت  0.024w/m - 0.030 است.

_ یک ماده قابل اشتعال است

_ آنها با حرارت ذوب نمی شوند اما در دمای ۱۵۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد حل می شوند و در دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد مشتعل شده و دود متراکم تشکیل می دهند.

_ آنها پایداری خود را تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد حفظ می کنند.

عایق پلی استایرن

از عایق پلی استایرن نیز به عنوان ماده پرکننده هسته میانی ساندویچ پانل ها استفاده می شود. آنها دارای کاربردهایی در پشت بام، نما، سردخانه ها و دیوارهای جداکننده هستند. برخی از ویژگی های آنها عبارتند از:

_ یک ماده ترموپلاستیک است که پس از استفاده با کمک گرما قابل تغییر شکل است.

_ در مقایسه با پلی اورتان وزن آن نصف است اما مقادیر عایق حرارتی پلی اورتان ۲ برابر بهتر است.

_ این ماده قابل احتراق است که چگالی آن بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است.

_ نقطه ذوب آنها ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و در دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد حل می شوند و آتش می گیرند.

_ تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد در برابر نور خورشید پایداری خود را حفظ می کنند.

عایق پشم سنگ

یکی دیگر از عایق های مورد استفاده در هسته میانی ساندویچ پانل ها، عایق پشم سنگ است که در ساندویچ پانل های نمای ساختمان استفاده می شوند. از آنجائیکه این ماده مقاوم در برابر آتش است، در ساختمان هایی که ایمنی در برابر آتش مهم است ترجیح داده می شوند.

عایق پشم شیشه

عایق پشم شیشه نیز از جمله مواد پرکننده هسته میانی ساندویچ پانل ها هستند که به خاطر خصوصیات مقاومت در برابر آتش استفاده می شوند. از ساندویچ پانل های دارای عایق پشم شیشه در مکان هایی که ایمنی در برابر آتش نیاز دارد، برای سقف ساختمان ها و روکش نما استفاده می شود.

پرکننده لانه زنبوری

از ساندویچ پانل های پر شده با پرکننده های لانه زنبوری در مکان هایی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. همچنین ممان اینرسی و مقاومت خمشی زیادی ایجاد می کنند. در پرکننده لانه زنبوری از مواد پلیمری، فلزی، سرامیک، چوب و سلولزی استفاده می شود که البته گران ترین نوع ساندویچ پانل است.