معمولا استفاده از عنوان ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل برای مصالح ساختمانی جدیدی که از دو لایه ورق و یک هسته میانی به مانند ساندویچ ساخته شده اند مرسوم هست. هرچند که از اصطلاح پنل ساندویچی هم برای آن استفاده می شود. اما اگر بخواهیم به فرهنگ لغت ها از جمله فرهنگ لغت دهخدا مراجعه کنیم، کلمه پانل را سطح پیش ساخته نسبتا بزرگی که آن را به صورت دیوار یا سقف نصب می کنند تعریف کرده است.

.با این حساب می توان ساندویچ پانل را در معنای لغوی آن برگزید اما در کاربردهای روزمره و در میان مهندسان و معماران شاید از اصطلاح ساندویچ پنل و حتی پنل ساندویچی و یا منحصرا پانل نیز استفاده شود. با اینحال از ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل به جهت مزایای بیشماری که دارند برای محیط های آموزشی، واحدهای امدادی سیار، درمانگاه سیار، سوله، کانکس، خانه و ویلا، سردخانه و... استفاده می گردد.

اصولا ساندویچ پانل ها در ضخامت ها و اندازه های سفارشی قابل تهیه هستند اما با اینحال معمولا در ابعاد ۲ تا ۲۵ سانتیمتر استفاده می شوند و دارای ۳ لایه هستند که با احتساب ۲ لایه چسب مخصوصی که برای اتصال هر یک از دو لایه بیرونی به هسته میانی استفاده می شود، می توان آنها را دارای ۵ لایه دانست. همچنین آنها به لحاظ رنگ بندی در ۱۲ طیف رنگ تولید می شوند و از تنوع رنگی بالایی برخوردار هستند. همچنین روش هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها اعم از کم کردن گام های استفاده شده در ساندویچ پانل یا کم کردن ضخامت لایه ورق های آن و... هزینه های تهیه ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل را در هنگام سفارش آنها کاهش داد.

 مزایای استفاده از ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل

به لطف ساختار منحصر به فردی که ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل از آن برخوردار است، مزایای بسیاری را ارائه می دهد که باعث گشته تا بر بسیاری از مصالح ساختمانی سنتی ترجیح داده شود. ساختار آنها بسیار ساده است و معمولا از دو لایه فلزی و یک لایه عایق فوم تشکیل یافته است که مزایای زیادی اعم از وزن سبک، استحکام و مقاومت زیاد، نصب راحت و سرعت بالای اجرای آن، هزینه های پایین تامین و نگهداری، مقاومت در برابر هدررفت انرژی در هوای گرم یا سرد، عایق صوت و آتش، ریخت و پاش کمتر در مقایسه با مصالح ساختمانی سنتی، مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی، رنگ بندی متنوع، ساختار شکیل و زیبا و مقرون به صرفه بودنشان است که آنها را خاص و متمایز می گرداند.

انواع ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل

می توان هر یک از انواع ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل را بسته به نوع کاربرد آنها اعم از ساندویچ پانل دیواری، ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل سردخانه ای و بر اساس ساختار لایه بیرونی اعم از دو طرف فویل، دو طرف نایلون، یک طرف فویل یک طرف ورق، یک طرف کاغذ یک طرف کاغذ دسته بندی کرد. به علاوه آنها بر اساس جنس مواد و متریال لایه های بیرونی شان اعم از ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم  و همچنین بر اساس جنس مواد هسته میانی شان به پلی اورتان، پلی استایرن، پلی ایزوسیانات، پشم شیشه یا پشم سنگ تقسیم بندی می شوند. لذا هر یک از ساندویچ پانل ها بر اساس نوع استفاده، ساختار ساخت خود، جنس لایه های بیرونی یا هسته میانی اش، از ویژگی ها و خصوصیات خاص مختص به خود برخوردار است.