پلی اورتان نوعی پلاستیک است که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد ، جزئیاتی که آن را به ماده ای مورد علاقه برای استفاده در محصولات مختلف تبدیل می کند.
پلی اورتان به لطف واکنش شیمیایی تولید شده در برهمکنش پلی ال با دی ایزوسیانات به دست می آید و می تواند انعطاف پذیری یا سفتی داشته باشد، به همین دلیل است که سازگاری خوبی دارد.
این پلاستیک مقاوم ترین است زیرا از مولکول های کوچکی به نام پلیمر تشکیل شده است که به یکدیگر متصل می شوند و به پایداری زیادی دست می یابند.
همچنین همه کاره ترین است زیرا می توان آن را با تعداد تقریبا بی نهایتی از مواد ترکیب کرد. این ترکیبات با گذشت زمان گسترده تر می شوند و کاربردهای جدیدی از پلی اورتان کشف می شود.

اگرچه پلی یورتان از یک منبع تجدید ناپذیر می آید، اما به 2 دلیل پایدار است: زیرا درصد بالایی از صرفه جویی در مصرف انرژی را امکان پذیر می کند و به این دلیل که کمتر از 1٪ نفت تولید شده در سراسر جهان را مصرف می کند.

پلی اورتان برای چه مواردی استفاده می شود؟
انواع مختلفی از پلی اورتان وجود دارد، بنابراین سودمندی آن به نوع آن بستگی دارد. وجود دارد:
• انعطاف پذیر برای حالت دادن آستر و کف کفش، لاستیک، تشک، صندلی ماشین و غیره استفاده می شود.
سفت که برای عایق کاری وسایل و منازل، در مصالح ساختمانی، پایداری ستون ها در ساختمان ها، قطعات خودرو و غیره استفاده می شود.
مایعی که به عنوان ضد آب ، برای پوشش ها و درزگیرها، در کارهای DIY برای جلوگیری از نشتی، ایجاد پرکننده، تراز کردن دیوارها، جلوگیری از خوردگی فلزات و غیره استفاده می شود.
آیا پلی اورتان بی خطر است؟
بله، پلی یورتان موضوع مطالعات متعددی بوده است و اکثریت قریب به اتفاق به این نتیجه رسیده اند که این ماده بی اثر هیچ نوع خطری برای سلامتی در هیچ یک از کاربردهای آن ندارد. در واقع، از دهه 1960 استفاده شده است.
به همین دلیل از آن برای پد مبلمان ، کشسانی به پارچه ها ، به ویژه در لباس های ورزشی، برای ساخت کفش و ... استفاده می شود. بدون هیچ محدودیتی در استفاده از آن.